ESIINTYMISJÄNNITYS - 5 TÄRKEINTÄ VINKKIÄ


esiintymisjännitys, shy man

Esiintyminen on ihanaa, kutkuttavaa, jännittävää, mutta entä sitten kun jännitys menee överiksi?

1. VALMISTAUDU PAREMMIN KUIN HYVIN

Kun olet valmistautunut esiintymistilanteeseen hyvin sinulla jää paljon enemmän voimavaroja jännityksen hallintaan. Opiskele aiheesi, harjoittele kappaleesi, osaa se materiaali läpikotaisin, mistä puhut, laulat tai jota esität. Silloin sinun ei tarvitse jännittää enää siitä muistatko tai osaatko, kun olet varmistanut asian. Jos olet kova jännittäjä käy kaikki mahdolliset ja mahdottomat katastrofit mielessäsi läpi ja ratkaise mahdollinen kriisi-tilanne, miten luovit eteenpäin. Näin jo etukäteen kohtaat pahimmat pelkosi ja luot niihin järkeviä toimintamalleja kuinka tilanteesta selvitä. Mikä voi mennä pieleen? No, kaikkihan voi tietenkin mennä pieleen! Entä sitten?

2. LUO ITSELLESI TRIGGERI RENTOON OLOON

Paniikinomainen tunne hiipii selkäpiihin, vatsaan sattuu, tuntuu ettei saa happea, oksettaa, ahdistaa, toivoo että kuolisi vaikka mieluummin kun kohtaisi jännittävän tilanteen. Apua! En kuolekaan! Mitäs nyt... Itse totean aina jännittävässä tilanteessa, "kevyesti pompotellen kohti totuutta..." Ja sehän toimii. Ehkä siksi että olen kuin vahingossa onnistunut luomaan tuosta lauseesta itselleni triggerin, joka kiinnittää minut todellisuuteen, ja silmänräpäyksessä palauttaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.