7 PARASTA VINKKIÄ BIISINTEKOON Á LA MAX MARTIN


Max Martin eli Martin Sandberg on monelle tuntematon nimi. Jos alan luettelemaan kappaleita, joita kyseinen henkilö on kirjoittanut, harva meistä pystyisi käsi sydämellä sanomaan, ettei herran tuotokset olisi entuudestaan tuttuja. Hän on ollut kirjoittamassa ja tuottamassa ikonisia kappaleita aikamme suosituimmille pop-artisteille. Kappaleisiin lukeutuvat mm. Britney Spearsin ‘Baby One More Time’, Katy Perryn ‘I Kissed A Girl’, Taylor Swiftin ‘Shake It Off’ ja Ariana Granden uusin hitti ‘No Tears Left To Cry’.

Martin on tietoisesti pysynyt musiikkibisneksen taustajoukoissa, eikä ole juurikaan antanut haastatteluja medioille. Ruotsalainen DiWeekend -lehti sai kunnian haastatella Martinia pari vuotta sitten ja poimin haastattelusta Martinin parhaimmat vinkit biisintekoon. Linkki englanninkieliseen haastatteluun jutun lopussa.

1. Hyvä pop-kappale saa kuulijan tuntemaan

“On paljon teknisesti mahtavia kappaleita. Kappaleita, jotka täyttävät kaikki hyvän biisin kriteerit, mutta aiheuttaakseen tunnereaktion, biisissä tulee olla myös jotain muuta.”

...Se “jotain” on kappaleen sielu. Se on piilevä motiivi, joka ajaa artistin esittämään kappaleen. Se on samaistumiskohta, josta artisti ammentaa palan itsestään esitettävään kappaleeseen. Musiikin ydintarkoitus on välittää tunne kuulijalle. Hyvässä pop-kappaleessa kappaleen sielu on raa'asti ja häpeilemättä esillä. Joskus se voi tarkoittaa sitä, että asian ilmaisee piiloutumatta taiteellisuuden verhon taakse ja ilmaisemalla tunteen mahdollisimman yksinkertaisesti. Kuuntele Whitney Houstonin kappale ‘I will always love you’ ja pohdi mikä kyseisessä kappaleessa saa kuulijan tuntemaan jotain jo ensimmäisestä sekunnista lähtien.

2. Kuulijan pitäisi pystyä tunnistamaan kappale jo ensimmäisten sekuntien aikana

“Dagge (Martinin edesmennyt ystävä ja kirjoituspartneri Dag Krister Volle eli Denniz Pop) tapasi sanoa: “Kuulijan tulisi tunnistaa kappale jo ensimmäisen sekunnin jälkeen”